فیلم، تئاتر و کتاب

اینجا "درباره نویسی" می کنم

فیلم، تئاتر و کتاب

اینجا "درباره نویسی" می کنم

فیلم، تئاتر و کتاب

من سمانه استاد هستم و اینجا مکانی است که در آن درباره علائق م می نویسم: فیلم، تئاتر و کتاب. اسمش را نقد نمی گذارم، «درباره نویسی» می گذارم. نوشتن درباره ی آثار دیگران باعث می شود دقت بیشتری موقع دیدن یا خواندن خرج کنم و دوست دارم این دقت را در جایی ثبت نمایم.
بسیاری از مطالبی که اینجا گذاشته شده، پیشتر در نشریات و وبسایت های دیگر منتشر شده است. آنها را اینجا می گذارم تا درباره نویسی هایم در جایی گرد آمده باشند.
(این وبلاگ در حال تکمیل است)

طبقه بندی موضوعی
بایگانی

 

 

کتاب «همه دروغ می گویند»

اینترنت چه چیزهایی درباره ی خود واقعی مان به ما می گوید؟

 

نویسنده: سِت استیونز دیویدُویتس

مترجم: ریحانه عبدی

انتشارات: نشر گمان / جلد سوم از مجموعه خرد و حکمت زندگی

قیمت: 49000 - چاپ نهم / 1399

تعداد صفحات: 297

 

کتاب «همه دروغ می گویند» همان طور که از عنوان و زیر عنوانش مشخص است به مسئله دروغ می پردازد. اینکه بسیاری از ما بی آنکه بدانیم در حال دروغ گفتن هستیم، اما نه دروغی که خود از آن مطلع باشیم.

تا به حال شده به دیگران بگویید در خلوت خود موسیقی سنتی ایران یا کلاسیکِ غرب گوش می دهید، اما هر بار که تنها می شوید سراغ آهنگ های شش و هشت بروید؟ تا به حال شده به دیگران از حق بارز رای دادن و سهیم شدن در آینده ی کشور بگویید اما روز انتخابات اصلا پای صندوق رای نروید؟ تا به حال شده خود را یک اصلاح طلب دو آتشه نشان دهید، اما رئیس جمهوری اصول گرا را انتخاب کنید؟ تا به حال شده توی لیست مورد علاقه تان فقط فیلم های هنری اروپایی را قرار دهید، اما هر بار وقت فیلم دیدن می شود فیلم های روز هالیوودی را انتخاب کنید؟

بسیاری از ما بی آنکه بدانیم در حال دروغ گفتن هستیم. ما هیچ وقت خود واقعی مان را نشان نمی دهیم و بسیاری از اسرارمان را برای دیگران رو نمی کنیم و شاید به تنها چیزی که اعتماد داریم تا مشکلات، راز ها و دغدغه هایمان را برایش رو کنیم، گوگل است. سوال هایی که از گوگل پرسیده می شود در بسیاری مواقع هیچ گاه به زبان شخص نمی آید. رازی است پنهان میان او و گوگل.

در کتاب «همه دروغ می گویند» نویسنده که خود دکترای اقتصاد دارد، با تحلیل کلان داده ها به اطلاعات جالبی در مورد زمینه علوم اجتماعی می رسد و در سوی دیگر اهمیت کلان داده ها را نشان می دهد. کلان داده ها حجم بسیار اطلاعاتی است که روزانه توسط کاربران اینترنت تولید می شود. جستجوهای آنها در گوگل، تعداد کلیک هایی که روی صفحات فیسبوک می کنند، تعداد دفعاتی که به سایت های پورنوگرافی سر می زنند، اطلاعاتی که با دیگران سهیم می شوند و همه ی اینها کلان داده ها را تشکیل می دهد.

«ست استیونر» در کتاب «همه دروغ می گویند» تحقیقاتش درباره بسیاری از مسائل سیاسی و اجتماعی را با مخاطب در میان می گذارد. مثلا اینکه چرا ترامپ در دوره ی اول انتخابات ریاست جمهوری و با توجه به اینکه همه پیش بینی ها او را مغلوب می دانست برنده شد، یا اینکه آیا عقده ی ادیپ که فروید مطرح کرده واقعا درست است، یا نحوه ی برخورد مکزیکی ها و آمریکایی به بارداری پارتنرشان چه تفاوتی دارد. آیا می دانستید جستجوی کلمه «کاکا سیاه» در روزهای اولین دوره ی انتخاباتی که به ریاست جمهوری اوباما انجامید بسیار زیاد بوده یا عکس او به همراه خانواده اش بر روی صفحه اول وبسایت کمپین تبلیغاتی اش مردم را بیشتر مشتاق ورود به سایت کرد تا عکس تکی اش؟

کتاب «همه دروغ می گویند» را دو نوع اطلاعات مفید در اختیار مخاطب قرار می دهد: اولین اطلاعات شامل تحقیقاتی که در هر زمینه نویسنده به آن اشاره کرده و مخاطب را شوکه می کند و دومین آنها اهمیت، جذابیت و کاربرد کلان داده در مسائل اجتماعی است. موضوعی که بسیاری از مخاطبان هیچ شناختی درباره آن ندارند و خواندن این کتاب آنها را علاقه مند به شناخت بیشتر در این زمینه خواهد کرد.

«ست استیونز»که خود نیز آمریکایی است طبیعتا جامعه آمریکا را هدف قرار داده و بسیاری از تحقیقاتش مربوط به داده هایی است که از این جامعه به دست آمده است، جامعه ای که از لحاظ سیاسی، فرهنگی و اقتصادی تفاوت فاحشی با ایران دارد. به همین دلیل جزئیات برخی از تحقیقات که کاملا مختص جامعه ی آمریکایی است ممکن است برای مخاطب فارسی زبانی که در ایران زندگی می کند جذاب نباشد، یا اگر این تحقیقات با همین شیوه در جامعه ایران انجام شود نتایج کاملا متفاوتی به دست آید. اما این بخش های کوچک نمی تواند جذابیت کتاب را کم و نتایج تحقیقات نویسنده را کم ارزش کند، بلکه برعکس این کمبود را نشان می دهد که کاش در ایران نیز دسترسی به اطلاعات درست برای محققان فراهم می بود تا آنها بتوانند به واقعیت های جامعه ای پی ببرند که میزان پنهان کاری و سانسور در آن طبیعتا بیشتر از آمریکا است و اگر چنین تحقیقاتی صورت گیرد بی شک نتایج بسیار شوکه کننده ای خواهد داشت.  

 

 

  • samaneh ostad

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی