فیلم، تئاتر و کتاب

اینجا "درباره نویسی" می کنم

فیلم، تئاتر و کتاب

اینجا "درباره نویسی" می کنم

فیلم، تئاتر و کتاب

من سمانه استاد هستم و اینجا مکانی است که در آن درباره علائق م می نویسم: فیلم، تئاتر و کتاب. اسمش را نقد نمی گذارم، «درباره نویسی» می گذارم. نوشتن درباره ی آثار دیگران باعث می شود دقت بیشتری موقع دیدن یا خواندن خرج کنم و دوست دارم این دقت را در جایی ثبت نمایم.
بسیاری از مطالبی که اینجا گذاشته شده، پیشتر در نشریات و وبسایت های دیگر منتشر شده است. آنها را اینجا می گذارم تا درباره نویسی هایم در جایی گرد آمده باشند.
(این وبلاگ در حال تکمیل است)

طبقه بندی موضوعی
بایگانی

 

(این مطلب در صفحه تئاتر روزنامه «هفت صبح» به تاریخ 18 آذر ماه 99 منتشر شده است.)

 

غیرتی مقدس

 

 

نویسنده: ایوب آقاخانی/ فرهاد امینی/ ویدا دانشمند

کارگردان: ایوب آقاخانی

بازیگران: برزو ارجمند/ وحید آقاپور/ بهناز بستان­دوست/ الهه شه ­پرست/ محسن بهرامی/ عرفان ابراهیمی/ هلن بهرامی

 

نمایش «رگ»، را می­ توان نمونه ­ای کامل از دفاع مقدس دانست. دفاع مقدسی که این روزها تنها به نام هشت سال جنگ تحمیلی شناخته می­ شود، درحالیکه دفاع از وطن همیشه مقدس بوده و هست، چه در دهه شصت باشد و چه در دهه بیست. نمایش، غباری از زمان را کنار می ­زند و وقایعی از دهه بیست را نشان می ­دهد که بسیاری از مخاطبان از آن هیچ نمی­ دانند.

جنگ جهانی اول در حالی آغاز می ­شود که ایران در آن اعلام بی­ طرفی کرده است. این موضوع اما مانع تصمیم شوروی برای ورود به خاک ایران از شمال نمی ­شود. در همین حال به تمام نیروهای پادگان­ های مرزی دستور می­ رسد که عقب­ نشینی کنند، اما «مصیب ملک محمدی»، «محمد هاشمی» و «عبدالله شهریاری»، مرزبانانی از خطه آذربایجان، حاضر نمی ­شوند به همین راحتی به نیروهای شوروی اجازه­ ی ورود به ایران را دهند و این سه تن، تنها، به دفاعی مقدس دست می­ زنند.

این روایتِ مستند به شکلی جذاب دراماتیزه و برای نمایش بر روی صحنه آماده شده است. تیم نویسندگان این اثر در پرداخت این روایت بیشترین بهره را از خلاقیت خود برده و با طراحی فضایی متفاوت موفق شده ­اند بخشی از آنچه را این سه سرباز وطن انجام داده­ اند به تصویر بکشند. در نمایش «رگ» پس از ایده و متن، این بازی­ هاست که بسیار تاثیرگذار عمل می­ کند. در این نمایش به همان میزان که می ­توان از بازی ­ها متاثر شد و برای غیرت جوانان دهه ­ی بیست اشک ریخت، به همان میزان هم می­ توان از صمیمیت و شوخی­ هایشان لذت برد و خندید. کارگردان در تنیدن غم و شادی توامان در نمایشی که پتانسیل زیادی برای تنها یک بُعد یعنی متاثر کردن مخاطب دارد، بسیار هوشمندانه عمل کرده و میزان احساسات مخاطب را در حالتی از تعادل قرار داده است. نمایش از طراحی صحنه خوبی نیز بهره برده. اتاقک نگهبانی چوبی با فانوس­ هایی آویخته و سیم­ های خاردار فضایی به غایت متناسب با اتفاقات روی صحنه ساخته است. در کنار تمام اینها باید به طراحی پوستر کار نیز اشاره کرد، طرحی به شدت متناسب که تنها پس از پایان یافتن اجراست که می­ توان به مفهوم آن پی برد.

نمایش «رگ» یادآور روزهای عجیبِ این مرز و بوم و درباره مرزبانانی است که جان خود را در راه دفاع از میهن داده­ اند. شاید در هنگام دفاع آنها دلیل محکمی برای آنچه انجام می­ دهند نداشتند، اما نشان دادند رگ غیرت یک ایرانی در روزگاری چنان بیرون می­ زد که می­ توانست یک تنه از یک کشور دفاع کند، بی ­آنکه به کم بودن قدرتش فکر نماید؛ همان طور که در خلاصه نمایش می­ گوید: «رگ که بجنبد داستان عوض می‌ شود؛ همیشه همین است و همین بوده. رگ که بجنبد حتی سه سرباز بی نام هم می‌توانند تاریخ بسازند. رگ که بجنبد لشگر چهل و هشت شوروی، چهل و هشت ساعت درجا می­ زند در برابر چهار برنو! رگ که بجنبد عشق آغاز می‌ شود، وطن معشوق می‌ شود، ماشه چکانده می ‌شود، ارس می ‌خروشد، پرچم افراشته می ‌ماند و روز روشن تاریخ آغاز می ‌شود.»

 

 

  • samaneh ostad

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی