آدم هایی در دو راهی انتخاب
«ماجرای نیمروز: رد خون» داستان انتخاب های آدم هاست اما مهدویان در این استان پردازی کمی به بیراهه رفته و شخصیت هایی را اضافه کرده است که در روند اصلی داستان نقشی ندارد. مهم ترین این شخصیت ها را می توان مسعود و ماجراهای مربوط به او و ترورش اشاره کرد. یا خودسری های کمال برای بردن زنی به بیمارستان که بر خلاف اعتقادات همسر و قوم زن است.
مهدویان در «ماجرای نیمروز: رد خون»، بر خلاف «ماجرای نیمروز» به جبهه دیگر نیز سر زده و وارد اردوگاه اشرف می شود. او پرده از ایدئولوژی این سازمان کنار زده، زندگی سازمانی، باید و نبایدهای این زندگی، ازدواج های سازمانی و جدایی های سازمانی را نشان داده و به بررسی شخصیت های برخی از افراد سازمان مجاهدین بپردازد. او انقلاب ایدئولوژیک را در رابطه ی عباس و همسرش نشان داده،. ازدواج سازمانی را یکی از چالش های سیما می داند و از جلسات مجاهدین با خواندن فاکت های آنها سخن می گوید. او افرادی را به تصویر می کشد که به اسلام ایمان داشته و به شیوه ی خود مسلمانی می کنند؛ یعنی هم می کشند، هم نماز می خوانند و هم برای کمتر زجر کشیدن آدم ها به آنها تیز خلاص می زنند.
«ماجرای نیمروز: رد خون» فیلمی مهم درباره ی تاریخی مهم از کشورمان است. سازمان مجاهدین خلق گروه مهمی در ایران بوده و در به پیروزی رسیدن انقلاب نقش داشته است. آنها پس از بیرون رانده شدن از دایره ی انقلابیون، نیز نقش خود را در جبهه مخالف با تمام قوا ایفا کرده و خساراتی جبران ناپذیر به بار آوردند. این بخش تاریخ و این گروه منافق ممکن است برای بسیاری از جوانان امروز ناشناخته باشد. همه ی آنها می دانند که در جنگ هشت ساله، دشمن به آنها حمله کرده است، اما شاید ندانند روزی کسانی که عمری در دل همین خاک زندگی کرده و برای انقلابش تلاش کرده بودند، تفنگ هایشان را به روی هموطنان گرفته و دست به کشتار ایرانیان زدند.
یادداشت کامل این نمایش را می توانید در مجله فرهنگی هنری آرادمگ مطالعه کنید.