فیلم، تئاتر و کتاب

اینجا "درباره نویسی" می کنم

فیلم، تئاتر و کتاب

اینجا "درباره نویسی" می کنم

فیلم، تئاتر و کتاب

من سمانه استاد هستم و اینجا مکانی است که در آن درباره علائق م می نویسم: فیلم، تئاتر و کتاب. اسمش را نقد نمی گذارم، «درباره نویسی» می گذارم. نوشتن درباره ی آثار دیگران باعث می شود دقت بیشتری موقع دیدن یا خواندن خرج کنم و دوست دارم این دقت را در جایی ثبت نمایم.
بسیاری از مطالبی که اینجا گذاشته شده، پیشتر در نشریات و وبسایت های دیگر منتشر شده است. آنها را اینجا می گذارم تا درباره نویسی هایم در جایی گرد آمده باشند.
(این وبلاگ در حال تکمیل است)

طبقه بندی موضوعی
بایگانی

 

(این مطلب در صفحه تئاتر روزنامه «هفت صبح» به تاریخ 24تیر ماه 99 منتشر شده است.)

استفاده حقه­ های سینمایی در اجرای تئاتر

 

نویسنده و کارگردان: محمدرضا قلی­ پور

بازیگران: سوده ازقندی/ فرشته فرشاد/ محمد طیب طاهر/ یوحنا حکیمی/ حامد قریشی/ معصومه عزیزمحمدی/ علی ابراهیمی

دوبلورها: رویا افشار/ محسن بهرامی/ احمد لشینی/ معصومه عزیزمحمدی/ بیتا خارستانی

 

«تروکاژ» تئاتری سینمایی است. ایده ­ای نو و به شدت جذاب که «محمدرضا قلی پور» به خوبی از پس اجرای آن برآمده است. داستانِ نمایش در تهران دهه­ ی پنجاه اتفاق می ­افتد و در مورد هنرپیشه ­ای است که به تازگی جسد دخترش در باغ خانوادگی­شان پیدا شده. نمایش­ «تروکاژ» که جایزه بهترین نمایشنامه از ششمین جشنواره تئاتر شهر را دریافت کرده و در آبان ماه 1397 در تالار محراب به روی صحنه رفت؛ قصه ­ای منسجم دارد و داستان را در دو زمان حال و گذشته به صورت موازی و با صحنههایی در هم تنیده بازگو می­ کند. داستان با کشف جسد فروزنده در باغ خانوادگیِ افخم آغاز می­ شود. نیمی از صحنه­ ها در اتاق بازجویی و نیمی دیگر در باغ خانوادگی افخم، حول ماجرای فروزنده و طلا که از حادثه ای جان سالم به در برده و به باغ پدر فروزنده پناه آورده ­اند، می ­گذرد.

روایت داستان به خوبی از دهه پنجاه ایران اطلاع می ­دهد؛ از سیاسی بازی­ ها و اتفاقات مرتبط به آن دوران، از عشق­ ها، کینه­ ها و نفرت­ ها. ادبیات دهه پنجاه بسیار خوب در دیالوگ­ های نمایش جاری شده؛ واژه­ هایی که شنیدنش در هیچ دهه­ ای غیر از پنجاه این قدر لذت­ بخش و جذاب نیست. نویسنده نمایشنامه­ ی کاملی آفرینده که به سختی می­ توان در روایت آن ایرادی یافت، اما وجه امتیاز کار سبک اجرایی نمایش است. نمایش دوبله شده و بازیگران فقط لب می­ زنند؛ کاری بس عجیب، خلاقانه، جذاب و صد البته دشوار. به عبارتی، کارگردان بارِ دو نمایش و دو سری تمرینات را به دوش کشیده است، تمرین با بازیگران تئاتر که باید عین متن را بیان کنند و تمرین با دوبلورهای سینما که باید دیالوگ­ های تئاتری این نمایش را اجرا نمایند و سخت­ تر از همه، هماهنگی این دو گروه با هم است.

طراحی صحنه نمایش نیز به نوبه خود کامل است. داستان در یک آکواریوم می­ گذرد و فاصله تماشاگر و صحنه فقط یکی از اضلاع آکواریوم است. استفاده از چراغ علاءالدین و پنکه پره آهنی، میز آهنی و چمدانی قدیمی و حتی انتخاب درِ چوبی ورودی باغ نیز نوستالژی دهه پنجاه است و به خوبی فضای آن دوران را یادآور می­ شود. صحنه نمایش با وجودی که نیاز به بیش از یک مکان دارد اما تغییر نکرده و به دو بخش تقسیم شده: سمت راست صحنه، اتاق بازپرسی است و سمت چپ خانه باغ است که فروزنده و طلا در آن چند روزی را سپری می­ کنند. نورپردازی کار بی ­شک یکی از نقاط قوت «تروکاژ» است. استفاده از صحنه اصلی و پس زمینه فرعی نیز ایده ­ای جذاب است، اینکه در شروع هر صحنه با استفاده از نور پشت دیوارِ پرده­ ای انتهای صحنه، تماشاگر اتفاقات قبل از شروع را سایه ­وار می­ بیند به جذابیت بصری کار کمک شایانی کرده است. بعد از نورپردازی باید به صداگذاریِ خلاقانه کار اشاره کرد. با توجه به موازی بودن صحنه­ ها، صدای دائمی باران در باغ که گویی قرار نیست بند بیاید، به خوبی فضای باغ و اتاق بازپرسی را از هم جدا کرده است. صدای خاک باران خورده، ماشینی که نگه داشته می­ شود و گام ­هایی که به روی خاک خیس قدم برمی ­دارند، به درستی به تفکیک صحنه­ های خانه باغ و اتاق بازپرسی کمک کرده است. موسیقی کار نیز کم از صداگذاری ندارد. برای این نمایش دو آهنگ ویژه ساخته شده که اولی به آهنگسازی و خوانندگی «آرمان محمودی­ نیا» و با ترانه ­‌سرایی «مرضیه قلی­ پور» است و دومی به ترانه ‌سرایی، آهنگسازی و خوانندگی «حسین جمالی» اجرا می‌شود.

واژه «تروکاژ» به معنی حقه­ های سینمایی است و نمایش «تروکاژ» نیز خود حقه­ ای عجیب است و مرز سینما و تئاتر را چنان در هم می ­آمیزد که بیننده پس از خروج از سالن هنوز نمی­ داند تئاتر دیده یا فیلم نگاه کرده است.

 

 

  • samaneh ostad

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی